Tuesday, November 22, 2011

musim :-)

4 perkara...............:-)
Renung-renungkanlah wahai muslimin sekalian.....

Nasihat Nabi s.a.w yang bermaksud:

“Perempuan dinikahi kerana empat hal: hartanya, keturunannya, kecantikanya dan agamanya. Maka pilihlah wanita kerana agamanya,maka kamu akan selamat.” (Muttafaq ‘alaih)


Nabi s.a.w bersabda kepada Ibnu Abbas, yang bermaksud:

“Mahukah kamu aku tunjukkan kepadamu hal yang paling mulia jika dimiliki oleh lelaki? Ialah isteri yang solehah: ketika dia memandangnya dia senang, ketika dia menginginkannya melakukan sesuatu dia pun memenuhinya, dan ketika dia pergi dia dapat dipercayai dan setia kepadanya.

Abu Hurairah berkata:

Nabi saw ditanya: ”Perempuan mana yang terbaik?” Baginda menjawab: “Perempuan yang menyenangkannya ketika dia memandangnya, yang mentaatinya ketika dia memintanya untuk melakukan sesuatu, dan yang tidak melakukan sesuatu yang tidak disukainya berkenaan dengan dirinya dan harta suaminya.”

Inilah bimbingan yang diberikan oleh Nabi s.a.w berkaitan dengan keperibadian seorang perempuan yang berupaya membawa kebahagiaan, ketenangan dan kedamaian bagi lelaki dan yang bisa mendatangkan bahagia, kesenangan dan keamanan di rumah tangga, yang akan melahirkan anak-anak yang cerdas, berjaya dan beriman dan rumahtangga yang bahagia hingga ke akhirat insyaAllah...

No comments:

Post a Comment